БАРАДЗЬБА З КАРУПЦЫЯЙ У РЭСПУБЛІЦЫ БЕЛАРУСЬ
З'яўляючыся глабальнай праблемай сучаснасці, карупцыя сёння ў той ці іншай ступені існуе ва ўсіх краінах свету. Не з'яўляецца выключэннем і Рэспубліка Беларусь. Будучы неад'емным суб'ектам сусветнай супольнасці, займаючы важнае геапалітычнае становішча і з'яўляючыся стратэгічным партнёрам для многіх краін блізкага і далёкага замежжа, яна аб'ектыўна не магла не быць схільная гэтай з'яве. З моманту набыцця рэспублікай незалежнасці Прэзідэнтам, кіраўніцтвам краіны карупцыя разглядаецца як прамая пагроза нацыянальнай бяспецы, рэалізацыі беларускай эканамічнай мадэлі развіцця дзяржавы, падтрымання стабільнасці і згоды ў краіне. Яе згубныя наступствы заключаюцца і ў тым, што яна размывае такія найважнейшыя канстытуцыйныя прынцыпы кансалідацыі нашага грамадства, як прынцып сацыяльнай справядлівасці і роўнасці ўсіх перад законам. Карупцыя падрывае давер народа да ўлады, спараджае апраўдальную філасофію "хабарніцтва", дыскрэдытуе рынкавыя механізмы канкурэнцыі і барацьбы з манапалізмам у эканоміцы, спрыяе лабіяванні заканадаўчых і нарматыўных актаў, патураючых маштабным злоўжыванням і злачыннасці. Таму бескампрамісная і рашучая барацьба з карупцыяй з'яўляецца цэнтральным звяном унутранай палітыкі нашай дзяржавы. У Рэспубліцы сфармавалася пэўная сістэма арганізацыі барацьбы з карупцыяй, якая ўключае ў сябе: распрацоўку і прыняцце антыкарупцыйнай нарматыўнай прававой базы і вызначэнне механізму яе выканання; размежаванне паміж дзяржаўнымі органамі іх функцый, зон адказнасці і арганізацыю ўзаемадзеяння па супрацьдзеянні карупцыі; Стварэнне і забеспячэнне дзейнасці спецыяльных падраздзяленняў па барацьбе з карупцыяй; адукацыя на розных узроўнях камісій, каардынацыйных саветаў і нарад па барацьбе са злачыннасцю і карупцыяй; спецыяльных інфармацыйна-аналітычных і крыміналістычных цэнтраў; забеспячэнне навуковага суправаджэння дзейнасці дзяржаўных органаў па барацьбе з карупцыяй; выкарыстанне дзяржаўных СМІ, актыўнае ўцягванне грамадзян, грамадскіх арганізацый і працоўных калектываў у дзейнасць па супрацьдзеянні карупцыі. Створана трывалая заканадаўчая база, якая вызначае сістэму мер і прынцыпы барацьбы з карупцыяй, канкрэтныя арганізацыйныя, папераджальна-прафілактычныя мерапрыемствы і механізмы барацьбы з карупцыяй, ліквідацыя наступстваў карупцыйных правапарушэнняў, а таксама якая прадугледжвае самую жорсткую крымінальную адказнасць за карупцыйныя злачынствы. Базавым дакументам, на аснове якога арганізуецца антыкарупцыйная дзейнасць у нашай краіне, з'яўляецца Закон РэспублікіБеларусь " аб барацьбе з карупцыяй», прыняты 15 ліпеня 2015 г. Гэта трэці па ліку антыкарупцыйны Закон з моманту ўтварэння нашай суверэннай дзяржавы (першы быў прыняты 15 чэрвеня 1993 г., другі-26 чэрвеня 1997 г.). З улікам змененых умоў і назапашанага практычнага вопыту процідзеяння карупцыйным праявам у ім дадзена ўдакладненае прававое Вызначэнне паняцця»карупцыя"– «наўмыснае выкарыстанне дзяржаўнай службовай або прыраўнаваным да яго тварам альбо замежным службовай асобай свайго службовага становішча і звязаных з ім магчымасцей, спалучанае з супрацьпраўным атрыманнем маёмасці або іншай выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб, а таксама подкуп дзяржаўнай службовай або прыраўнаванай да яе асобы альбо замежнай службовай асобы шляхам прадастаўлення ім маёмасці або іншай выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцання перавагі для іх або для трэціх асоб з тым, каб гэта дзяржаўная службовая або приравненное да яго твар альбо замежнае службовая асоба здзейснілі дзеянні ці ўстрымаліся ад іх здзяйснення пры выкананні сваіх службовых (працоўных) абавязкаў». Акрэслены круг суб'ектаў карупцыйных правапарушэнняў, на заканадаўчым узроўні вызначана сістэма мер барацьбы з карупцыяй і папярэджання карупцыі, а таксама пералік як правапарушэнняў, якія ствараюць умовы для карупцыі, так і карупцыйных правапарушэнняў. Дзеянне дадзенага Закона распаўсюджваецца на службовых асоб практычна ўсіх арганізацый недзяржаўнай формы ўласнасці. Вызначаны шэраг абмежаванняў і спецыяльных патрабаванняў для дзяржаўных службовых асоб, замацаваны паўнамоцтвы і правы ў сферы барацьбы з карупцыяй спецыяльных падраздзяленняў органаў пракуратуры, унутраных спраў і дзяржаўнай бяспекі. Пракуратура Рэспублікі Беларусь вызначана адказнай за арганізацыю барацьбы з карупцыяй, у сувязі, з чым яна нададзеная асаблівымі паўнамоцтвамі. Законам таксама канкрэтна вызначаны дзяржаўныя органы і іншыя арганізацыі, якія ўдзельнічаюць у барацьбе з карупцыяй. Такімі з'яўляюцца: Камітэт дзяржаўнага кантролю і яго органы; Дзяржаўны мытны камітэт і яго мытні; Дзяржаўны памежны камітэт і яго органы памежнай службы; Міністэрства па падатках і зборах і яго інспекцыі; Міністэрства фінансаў і яго тэрытарыяльныя органы. Нацыянальны банк Рэспублікі Беларусь, іншыя банкі і нябанкаўскія крэдытна-фінансавыя арганізацыі, а таксама іншыя дзяржаўныя органы і іншыя арганізацыі ўдзельнічаюць у барацьбе з карупцыяй у межах сваёй кампетэнцыі ў адпаведнасці з заканадаўствам Рэспублікі Беларусь. Згодна з артыкулам 4 Закона, барацьба з карупцыяй грунтуецца на прынцыпах: законнасці, справядлівасці, роўнасці перад законам, галоснасці, няўхільнасці адказнасці, асабістай вінаватай адказнасці і гуманізму. З мэтай забеспячэння засяроджвання намаганняў у правопредупредительной працы па прадухіленні карупцыйных дзеянняў у Законе (артыкул 21) вызначаны канкрэтны пералік карупцыйных правапарушэнняў, якімі з'яўляюцца: 1. Вымагальніцтва дзяржаўнай службовай або прыраўнаваным да яго тварам альбо замежным службовай асобай маёмасці або іншай выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб у абмен на любое дзеянне або бяздзеянне пры выкананні службовых (працоўных) абавязкаў. 2. Прыняцце дзяржаўнай службовай або прыраўнаваным да яго тварам альбо замежным службовай асобай маёмасці або іншай выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб у абмен на любое дзеянне або бяздзеянне пры выкананні службовых (працоўных) абавязкаў, акрамя прадугледжанай заканадаўствам Рэспублікі Беларусь аплаты працы. 3. Прапанова або прадастаўленне дзяржаўнаму службовай асобе маёмасці або іншай выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцання перавагі для іх ці трэціх асоб у абмен на любое дзеянне або бяздзеянне пры выкананні службовых (працоўных) абавязкаў. 4. Дзеянне або бяздзейнасць дзяржаўнага службовай або прыраўнаванай да яе асобы альбо замежнай службовай асобы пры выкананні службовых (працоўных) абавязкаў у мэтах незаконнага здабывання выгады ў выглядзе паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб. 5. Незаконнае выкарыстанне або наўмыснае ўтойванне маёмасці, атрыманага дзяржаўнай службовай або прыраўнаваным да яго тварам альбо замежным службовай асобай ад любой дзейнасці, указанай у абзацах другім, трэцім і пятым часткі першай гэтага артыкула. 6. Прыняцце дзяржаўнай службовай або прыраўнаваным да яго тварам альбо замежным службовай асобай маёмасці (падарункаў) або іншай выгады ў выглядзе паслугі у сувязі з выкананнем службовых (працоўных) абавязкаў, за выключэннем сувеніраў, якія ўручаюцца пры правядзенні пратакольных і іншых афіцыйных мерапрыемстваў. 7. Прыняцце запрашэння дзяржаўнай службовай або прыраўнаванай да ў турыстычную, лячэбна-аздараўленчую або іншую паездку за кошт фізічных і (або) юрыдычных асоб, за выключэннем наступных паездак: па запрашэнні блізкіх сваякоў; якія ажыццяўляюцца ў адпаведнасці з міжнароднымі дагаворамі Рэспублікі Беларусь або на ўзаемнай аснове па дамоўленасці паміж дзяржаўнымі органамі Рэспублікі Беларусь і замежнымі дзяржаўнымі органамі за кошт сродкаў адпаведных дзяржаўных органаў і (або) міжнародных арганізацый; па запрашэнні іншых фізічных асоб, калі адносіны з імі не закранаюць пытанняў службовай (працоўнай) дзейнасці запрашаемага; ажыццяўляюцца са згоды вышэйстаячай службовай асобы або калегіяльнага органа кіравання для ўдзелу ў міжнародных і замежных навуковых, спартыўных, творчых і іншых мерапрыемствах за кошт сродкаў грамадскіх аб'яднанняў (фондаў), у тым ліку паездак, якія ажыццяўляюцца ў рамках статутнай дзейнасці такіх грамадскіх аб'яднанняў (фондаў) па запрашэннях і за кошт замежных партнёраў. 8. Перадача дзяржаўнай службовай асобай фізічным асобам, а таксама недзяржаўным арганізацыям бюджэтных сродкаў або іншай маёмасці, якая знаходзіцца ў дзяржаўнай уласнасці, калі гэта не прадугледжана заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь. 9. Выкарыстанне дзяржаўнай службовай асобай у асабістых, групавых і іншых пазаслужбовых інтарэсах прадастаўленага яму для ажыццяўлення дзяржаўных функцый маёмасці, якая знаходзіцца ў дзяржаўнай уласнасці, калі гэта не прадугледжана актамі заканадаўства Рэспублікі Беларусь. 10. Выкарыстанне дзяржаўнай службовай асобай сваіх службовых паўнамоцтваў у мэтах атрымання крэдыту, пазыкі, набыцця каштоўных папер, нерухомасці і іншай маёмасці. У цяперашні час разам з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб барацьбе з карупцыяй "асноўнымі нарматыўна-прававымі актамі, накіраванымі на супрацьдзеянне карупцыі, таксама з'яўляюцца Законы Рэспублікі Беларусь: «Аб пракуратуры Рэспублікі Беларусь», «Аб дзяржаўнай службе ў Рэспубліцы Беларусь», «Аб дэклараванні фізічнымі асобамі даходаў, маёмасці і крыніц грашовых сродкаў" «" аб мерах па прадухіленні легалізацыі даходаў, атрыманых незаконным шляхам " і "Аб барацьбе з арганізаванай злачыннасцю". У інтарэсах далейшага ўдасканалення і ўзмацнення жорсткасці антыкарупцыйнага заканадаўства і павышэння эфектыўнасці мер, якія прымаюцца па барацьбе з карупцыяй Генеральнай пракуратурай сумесна з зацікаўленымі дзяржаўнымі органамі падрыхтаваны і праходзіць узгадненне праект Закона «Аб унясенні дапаўненняў і змяненняў у некаторыя кодэксы Рэспублікі Беларусь». У цяперашні час у мэтах рэалізацыі дзяржаўнай антыкарупцыйнай палітыкі і прыняцця мер па супрацьдзеянні карупцыі і крыміналізацыі эканомікі Рэспублікі па ініцыятыве Генеральнай пракуроры створаны грамадскі савет пры Генеральнай пракуратуры Рэспублікі Беларусь па супрацьдзеянні карупцыі. Асноўнымі мэтамі Савета з'яўляюцца: садзейнічанне кансалідацыі шырокага кола грамадскасці для аказання дапамогі праваахоўным органам у барацьбе з карупцыяй, крыміналізацыяй эканомікі, выяўленне іх прычын і ўмоў; выпрацоўка аптымальных механізмаў абароны ад пранікнення карупцыі ў органы дзяржаўнай улады і мясцовага самакіравання, зніжэнне ў іх карупцыйных рызык; удзел у стварэнні адзінай сістэмы маніторынгу і інфармавання грамадскасці па праблемах карупцыі; антыкарупцыйная грамадская прапаганда і выхаванне; прыцягненне грамадскасці і СМІ да супрацоўніцтва па пытаннях процідзеяння карупцыі ў мэтах выпрацоўкі ў грамадзян, у тым ліку дзяржаўных служачых, навыкаў антыкарупцыйных паводзінаў у сферах з павышанай рызыкай карупцыі, а таксама фарміравання нетрывальнага стаўлення да карупцыі. На афіцыйным сайце Генеральнай пракуратуры з мэтай павышэння эфектыўнасці барацьбы з карупцыяй у пачатку снежня 2008 г. створана старонка "барацьба з карупцыяй", на якой можна пры неабходнасці пакінуць паведамленне аб вядомых фактах хабарніцтва ці іншых карупцыйных злачынствах, учыненых прадстаўнікамі органаў дзяржаўнай улады, у тым ліку праваахоўных органаў і судоў, службовымі асобамі прадпрыемстваў, арганізацый і ўстаноў. Размешчаная інфармацыя старанна правяраецца з наступным прыняццем неабходных мер. Рэспублікай Беларусь паслядоўна ратыфікаваны і выконваюцца патрабаванні такіх асноўных міжнародных актаў па барацьбе з карупцыяй, як: Канвенцыя Савета Еўропы аб крымінальнай адказнасці за карупцыю, падпісаная ў г.Страсбургу 27 студзеня 1999 г.; Канвенцыя ААН супраць транснацыянальнай арганізаванай злачыннасці, падпісаная Рэспублікай Беларусь у г. Палерма 14 снежня 2000 г., і Канвенцыя ААН супраць карупцыі ад 31 кастрычніка 2003 г.; Канвенцыя аб грамадзянска-прававой адказнасці за карупцыю ад 4 лістапада 1999 г. (ратыфікаваная ў 2005 г.). Вялікім падмогай у працы па барацьбе з бюракратызмам, правапарушэннямі, якая праводзіцца ў рэспубліцы, у тым ліку і на карупцыйнай глебе, з'яўляюцца: праца са зваротамі грамадзян, дзейнасць тэлефонаў гарачай лініі, тэлефонаў даверу, тэлефонаў зваротнай сувязі, правядзенне адзіных дзён інфармавання, дзейнасць інфармацыйна-прапагандысцкіх груп, сустрэчы кіраўнікоў з працоўнымі калектывамі, прыём грамадзян па месцы іх жыхарства, а таксама рэалізацыя ў дзейнасці дзяржаўных органаў і арганізацый заяўнага прынцыпу «Адно акно». Важнае месца ў працы па супрацьдзеянні карупцыі, стварэнню ў грамадстве атмасферы нецярпімасці да правапарушэнняў, прававога нігілізму, фарміраванню ў грамадзян прававой культуры адводзіцца друкаваным і электронным СМІ, якія з'яўляюцца люстэркам дзяржаўнага і грамадскага жыцця. На тэлерадыёканалах, старонках інфармацыйных сродкаў, у тым ліку і рэгіянальных, перыядычна рыхтуюцца перадачы і размяшчаюцца матэрыялы па пытаннях умацавання законнасці, правапарадку, у тым ліку і аб барацьбе з карупцыяй. Інфармацыя аб найбольш значных правапарушэннях своечасова і ўсебакова даводзіцца да грамадскасці рэспублікі. Значны ўклад у забеспячэнне грамадскай бяспекі і ўмацаванне правапарадку ў рэгіёнах разам з дзейнасцю праваахоўнай сістэмы ўносіць дзейнасць мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў. Выконваючы патрабаванні Кіраўніка дзяржавы аб павышэнні каардынуючай ролі пракуратуры ў барацьбе з карупцыяй і неабходнасці прыняцця ў гэтым кірунку вычарпальных мер, Генеральнай пракуратурай на аснове аналізу крымінагеннай сітуацыі ў краіне распрацоўваюцца і ажыццяўляюцца канкрэтныя дзеянні, накіраваныя на значнае ўзмацненне адказнасці за парушэнне заканадаўства ў працэсе раздзяржаўлення і прыватызацыі, прадастаўлення зямельных участкаў, пры правядзенні дзяржаўных закупак, выкарыстанні інвестыцыйных рэсурсаў, выдаткоўванні бюджэтных сродкаў, выдзяленні крэдытаў на аснове карупцыйных пагадненняў. Больш жорсткія меры пакарання цяпер будуць прымяняць да асоб, якія атрымліваюць хабару пры рэалізацыі маёмасці прадпрыемстваў, якія падлягаюць ліквідацыі ў працэсе ажыццяўлення працэдуры банкруцтва, пры будаўніцтве і размеркаванні жылля, супрацоўнікам праваахоўных органаў, якія атрымліваюць незаконнае грашовае ўзнагароджанне пры прыняцці рашэнняў аб неабгрунтаваным вызваленні асоб ад крымінальнай адказнасці. Ажыццяўляючы нагляд за выкананнем кіраўнікамі міністэрстваў, ведамстваў і арганізацый патрабаванняў заканадаўства Рэспублікі Беларусь у сферы барацьбы з карупцыяй, Генеральная пракуратура ў мэтах павышэння дзейснасці і эфектыўнасці мер, якія прымаюцца імі, устаноўленым парадкам сістэматычна інфармуе кіраўніцтва, уносіць уяўленні аб ліквідацыі выяўленых парушэнняў закона, а таксама накіроўвае адпаведныя даручэнні аб неабходнасці ажыццяўлення належнай дзейнасці па супрацьдзеянні карупцыйным праявам. Пытанні забеспячэння бяспекі, правапарадку і барацьбы з карупцыяй пастаянна знаходзяцца ў полі павышанага увагі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь А. Р. Лукашэнка. Яны паднімаюцца і перыядычна разглядаюцца Кіраўніком дзяржавы падчас правядзення ў краіне такіх важных грамадска-палітычных мерапрыемстваў як Усебеларускі народны сход, штогадовае Пасланне Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь беларускаму народу і Нацыянальнаму сходу, у выступах Кіраўніка дзяржавы, прысвечаных дзяржаўным святам, на нарадах розных узроўняў па пытаннях умацавання абараназдольнасці, правапарадку і бяспекі дзяржавы, падчас прыняцця са справаздачай кіраўнікоў розных міністэрстваў і ведамстваў, а таксама сустрэч з прадстаўнікамі замежных і дзяржаўных СМІ і працоўнымі калектывамі прадпрыемстваў і арганізацый Рэспублікі. Кіраўнік дзяржавы адзначыў, што ў цэлым за мінулыя гады зроблена нямала, каб спыніць найбольш небяспечныя праявы карупцыі: не дапушчана масавае раскраданне дзяржаўнай уласнасці, уведзеныя жорсткія меры процідзеяння карупцыі. Аднак сёння нельга паслабляць барацьбу з гэтым злом. Па словах кіраўніка дзяржавы А. Р. Лукашэнкі, нягледзячы на тое што агульная колькасць выяўленых карупцыйных злачынстваў памяншаецца, хабарніцтва расце. Павялічваецца маштаб матэрыяльнага ўрону ад карупцыйных дзеянняў, а ўзровень яго кампенсацыі скарачаецца. Сярод выяўленых карупцыйных злачынстваў найбольш распаўсюджаны злоўжывання службовымі паўнамоцтвамі, службовыя падлогі і атрыманне хабару за аказанне дапамогі камерцыйным структурам у правядзенні здзелак з парушэннем патрабаванняў дзеючага заканадаўства. Значнае распаўсюджванне атрымала таксама практыка вымагальніцтва хабараў альбо атрымання незаконнага ўзнагароджання службовымі асобамі праз сістэму пасярэднікаў. Па-ранейшаму маюць месца факты ажыццяўлення прадстаўнікамі органаў улады і кіравання, праваахоўных і кантралюючых органаў незаконнай прадпрымальніцкай дзейнасці, іх зрошчвання з крыміналам у інтарэсах здабывання асабістай карыслівай выгады ў выглядзе хабараў і рознага выгляду іншых паслуг. Асаблівай прычынай для турботы Кіраўніка дзяржавы з'яўляецца пранікненне карупцыі ў сілавыя органы. Гэтыя дзеянні ацэненыя беларускім лідарам як ганьба не толькі для канкрэтнага чалавека або адпаведнага дзяржаўнага органа, гэта нязмыўная пляма на рэпутацыі ўлады ў цэлым. Таму прабачэння здраднікаў у пагонах не будзе. І дадаў, што пры гэтым асуджаныя супрацоўнікі праваахоўных органаў павінны адбываць пакаранне не ў спецыяльных калоніях, а ў звычайных, разам з заўзятымі злачынцамі. Такое становішча спраў ацэнена прэзідэнтам нашай краіны як " вельмі трывожная тэндэнцыя, якая сведчыць аб тым, што эфектыўнасць барацьбы з карупцыяй зніжаецца і не ўсе структуры, закліканыя быць на варце інтарэсаў дзяржавы і грамадзян, працуюць сёння дастаткова вынікова». У сувязі з гэтым кіраўнік дзяржавы падкрэсліў, што сёння ў аснову арганізацыйна-практычнай дзейнасці з карупцыйнымі праявамі павінна быць пакладзена дакладнае ўсведамленне кожным кіраўніком таго, «што карупцыя-гэта пагроза палітычнай і эканамічнай бяспекі краіны, поўнае раскладанне дзяржаўнага апарату, абсалютная страта кіравання эканамічным сектарам і тормаз на шляху станаўлення прававой сацыяльнай дэмакратычнай дзяржавы". Менавіта карупцыя, на думку Прэзідэнта, з'явілася адной з асноўных прычын цяперашняга сусветнага крызісу. У сувязі з гэтым кіраўнік дзяржавы заявіў: "Мы занадта цяжка ішлі да самастойнасці і незалежнасці нашай дзяржавы, каб ва ўгоду злачыннаму дабрабыту асобных нячыстых на руку дзеячаў разбурыць тое, што ўдалося коштам напружанай і нястомнай працы простых людзей. Таму ад карупцыі мы будзем чысціць нашу дзяржаву бязлітасна!». Як адзначыў на нарадзе беларускі лідар, "дынаміка правапарушэнняў, якая адбываецца сёння ў краіне, дае падставу лічыць карупцыйную злачыннасць найбольш трывожнай сацыяльна-прававой праблемай, якая патрабуе больш актыўнай, рашучай і бесперапыннай барацьбы з усімі яе праявамі". Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь, кіраўніцтвам краіны прымаюцца неабходныя меры для надзейнай абароны стваральнай працы беларускага народа ад глабальных выклікаў, якія існуюць знешніх і ўнутраных пагроз. Барацьба з карупцыяй у рэспубліцы-не кароткачасовая кампанія, а найважнейшая дзяржаўная задача ў справе ўмацавання незалежнасці і суверэнітэту нашай дзяржавы, забеспячэння грамадскай бяспекі. Галоўная крыніца поспеху ў вырашэнні дадзенай задачы-моцная дзяржаўная ўлада, моцная сацыяльная палітыка, апора на народ і галоснасць.